Lócki Anita Talent Managerként dolgozik a Nestlénél, coachként pedig a fiatalokat, a karrierváltókat, az útjukat keresőket támogatja személyes fejlődésükben, karrierépítésben, problémamegoldásban, hatékonyságnövelésben. A HiCoach projekt nem valósulhatott volna meg értékes segítsége nélkül, nagyon szerencsések vagyunk, hogy csapatunk tagja és sok fronton támogatja missziónkat.
Miért vágtál bele az önkéntes coachingba?
Hiszek a közösség erejében - amit te adni tudsz a világnak, az a közösséggel hatványozódik. Már régóta motoszkált bennem a fiatalokkal foglalkozás gondolata. Amikor Viktor, a HiSchool egyik alapítója mesélt álmáról, akkor azt éreztük, hogy nagyon egy irányba gondolkodunk. Megbeszéltük, hogy összedobjuk amink van a közös célért. Létrehoztuk a HiCoach közösséget, ahol képzett és tapasztalt coachok segítik a diákokat a pályaorientációval kapcsolatos kérdésekben. Így a coachok ereje összeadódik és szervezett keretek között nagyobb sikerrel tud eljutni a diákokhoz.
Mit gondolsz, miben különbözik az ifjúsággal végzett coaching a felnőttől?
A diákoknál több időt kell fordítani arra, hogy megértsék miről szól a coaching, miben tud segíteni. Meg kell tudni fogalmazni a nyelvükön a folyamatot, és előkészíteni, hogy itt majd magukról kell beszélniük. Nagyon sokfélék egyébként a diákok is: van, aki tudatos, önálló, szívesen beszélget, és van, akinél a beszélgetés is nehéz, és azon kell dolgozni, hogy megnyíljon. Általánosságban talán a bizalmukat nehezebb elnyerni, és hogy megosszák egy idegennel személyes gondolataikat. Jellemző, hogy az önismeret témájában még nem mozognak komfortosan.
Szerinted a coaching, mint módszer hatásos a diákok pályaorientációjával kapcsolatos elakadásaik kezelésére?
Igen! Sok diák tapasztalja, hogy a környezete elhalmozza tanácsokkal, és nem tiszta számára, hogy ő mit akar. Nagyon hasznos, ha valaki abba az irányba tereli, hogy figyelje meg magát. Hogy tudatosítsa, mi teszi boldoggá, mikor érzi jól magát, mikor él meg sikerélményt. A coaching egy nagyon jó módszer megtanítani a diákot arra, hogyan reflektáljon magára. Ők nagyon pozitívan élik meg, hogy a fókuszban a saját élményeik állnak és a beszélgetések során nincs irányukba semmilyen elvárás.
Te milyen elakadásokkal találkoztál önkéntes coaching alkalmaid során?
Előfordult, hogy a diák meg tudta határozni nagyjából mi érdekelheti, de a konkrét szakválasztását már nem. Klasszikusnak számít az is, hogy a diák nem tudja, mi az a szakma, ami illik hozzá, nagyon szerteágazó az érdeklődési köre. Sokszor akartak konkrét infót, de valójában az önismereti kérdések kibontására volt szükségük a döntéshozáshoz. Az egy dolog, hogy mit fogalmaznak meg, a mi feladatunk, hogy mélyebben kibontsuk.
Milyen eszközökkel dolgoztatok a megoldás során?
Én szeretek bevonni teszteket és kreatív eszközöket, nagyon hatásosak a vizuális, kreatív feladatok ennél a korosztálynál.
A Farajz egy egyszerű eszköz, ami jól működik a diák aktivizálásában. Lényege, hogy három fát kell rajzolnia, majd elmesélnie milyennek látja a rajzokat. A rajzok a diákot szimbolizálják – milyennek mutatja magát, milyennek látja magát, és milyen szeretne lenni. Önismereti kérdéseknél kiválóan alkalmazható, láthatóvá teszi az ellentmondásokat az énképünk, szerepeink és vágyaink között.
Az MBTI Myers Briggs TípusIndikátor alapja a személyiségtípusokról alkotott preferenciaelmélet. Négy preferenciapár segítségével írja le az emberek viselkedése közti különbséget: extrovertált/introvertált, érzékelő/intuitív, gondolkodás /érzés, megítélés /észlelés. A teszt a preferenciapárosítások mentén határoz meg 16 személyiségtípust. Segít, hogy jobban megismerje a diák önmagát, másokat, és fejleszti az empátiát. A 16 típus mindegyikéhez rendeltek egy listát, amelyben munkaköröket javasolnak, így a diákok arról is kapnak egy képet a teszt kitöltésével, hogy például milyen szakmák illenek a személyiségükhöz.
A Boldogság és sikergörbe eszköz lényege, hogy a diáknak egy koordináta rendszerbe kell berajzolnia a sikereit, ahol x tengely az eltelt időt jelöli a születésétől mostanáig, az y tengely pedig a boldogság és siker élményét. Ez az eszköz segít a diáknak megfogalmaznia, mi a sikerének és a boldogságának a forrása, milyen élmények a meghatározóak számára, így tudatosabban tervezheti jövőjét.
A Mind mapping az ötletek, problémák, gondolatok, témák szabad, kötöttségektől mentes listázását és vizuális bemutatását szolgálja. Segít a szerteágazó, elkalandozó gondolatok struktúrálásában, rendszerezésében, ötletek gyűjtésében, homályos területek feltérképezésében. Nagyon jól tud működni, mikor nehéz megfogalmaznia a diáknak a konkrét témát, amivel foglalkozni szeretne. A módszer segítségével opciókat fogalmazunk meg, és a diák választhat, hogy mire szeretne fókuszálni. Az önismeret és problémafeltárás játékos megközelítése minden esetben segít, elveszi az élét a felnőtt-diák viszonynak. Nagyon fontos, hogy ők is úgy érezzék egy szinten vagyunk.
Hogy érezted magad? Mit ad neked, hogy HiCoachként segítesz a diákoknak?
Nagyon jó érzés segíteni, és egy olyan teret biztosítani a diákoknak, amivel ritkán vagy abszolút nem is találkoznak. Látni, ahogy bevonódnak és élvezik. Nem csak egyszeri segítséget kapnak. Tulajdonképpen felnyitjuk a szemüket, hogy az önmagukhoz való kapcsolódás egy fontos kezdő lépés ahhoz, hogy megtalálják az útjukat. Hiszek abban, hogy mindenki tehetséges valamiben, amit képes szenvedéllyel és örömmel csinálni. Küldetésem, hogy ezt a tehetséget segítsek a támogató beszélgetések során megtalálni és kiaknázni.
Comments