Search
  • Angelika Kovács

Érvényesülés a jövőben

Updated: May 4

A HiSchool szakemberei abban támogatják a középiskolás diákokat, hogy fejleszthessék a munkaerőpiaci boldoguláshoz, sikerekhez szükséges készségeiket. Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában rendezett pályaválasztási fesztiválon a diákok 12 féle workshopra jelentkezhettek, s a HiSchool szakmai közösségéből két egykori Radnótis diák, Petró Zsuzsa és Upor Ágnes is készült programmal. Őket kérdeztük.


-Milyen workshop-ot tartottatok, és miben fejlesztettétek általa a diákokat?


Petró Zsuzsa: "Ha szeretnél, mondhatsz nemet is" - ezzel a címmel tartottunk workshopot a diákoknak Paulovics Melinda tréner társammal. Külön öröm volt számomra, hogy szeretett iskolámban mutathattam meg a diákoknak, miképpen tudnak úgy kiállni magukért, hogy az a másokkal való együttműködést segítse.





Upor Ágnes: A workshopom témája a motiváció és a céltudatosság volt. Én is rendszeresen megküzdök azzal, hogy túl sok ötletem, célom van és hogyan is priorizáljak, de éppen ezért tartom hitelesnek és fontosnak beszélgetni e témáról, és mutatni egy-két eszközt. A pályaorientációs nap témakörébe pedig szerintem szépen illeszkedett a Célmátrix gyakorlat (döntéselőkészítési módszer – a Szerk.).


-Miért tartjátok fontosnak a diákok támogatását?


Petró Zsuzsa: Úgy gondolom, hogy a pályaválasztás során valójában önmagunkat keressük, más szóval azt, hogy mire mondunk igent. Egy "igen" azonban akkor tud erős lenni, akkor tudjuk igazán fókuszba helyezni, ha közben más dolgokra tudunk nemet mondani. Ahogy a diákokkal való beszélgetésekből is kiderült, ezt sokszor azért nem tesszük meg mégsem, mert félünk, hogy a másikat megbántjuk vele. Pedig a nemet mondásnak van egy olyan módja, ami az együttműködést támogatja, sőt, sokszor éppen így tudunk elindítani egy olyan konstruktív párbeszédet, ami a mi fejlődésünket is szolgálja. Ehhez pedig sok segítséget tud nyújtani például az erőszakmentes kommunikáció (EMK) módszere. A hagyományos tananyag sajnos ilyen típusú készségeket nem tanít, pedig úgy gondoljuk: az érzelmi intelligencia, az önmagunkért való kiállás és a másokkal való együttműködés képessége döntően befolyásolja későbbi boldogulásunkat, szakmai és magánéletünkben egyaránt. A HiSchool-on belül működő EMK műhely tagjaiként azon dolgozunk, hogy az iskolákkal megismertessük ezt az együttműködő szemléletet és támogassuk a diákok ez irányú fejlődését is.


Upor Ágnes: Én annak idején pedagógusnak tanultam, dolgoztam is a szakmában, majd néhány kanyargós kitérővel lettem tanárból tréner. Minden, ami oktatás, a szívem csücske régóta már, és hiszem, hogy a fiatalok támogatása az egyik legjobb és leginkább megtérülő befektetés, szakmailag és emberileg is. A HiSchool csapatához is részben ezért csatlakoztam - úgy éreztem, bárcsak nekem is lehetett volna ilyen lehetőségem diákként. Ugyanakkor milyen jó, hogy már felnőttként, tapasztalt szakemberként van lehetőségem létrehozni, megvalósítani valami olyat, amiért a kamasz énem nagyon hálás lett volna annak idején.



- Hogy éreztétek magatokat, milyen visszajelzés érkezett a diákoktól, tanároktól?


Petró Zsuzsa: Rövid workshopunk célja most elsősorban az érdeklődés felkeltése és az elgondolkodtatás volt, ugyanakkor mutattunk olyan konkrét módszert is, amit a fiatalok akár már másnaptól elkezdhetnek használni. A résztvevők aktívan bekapcsolódtak a témáról folytatott beszélgetésbe, amit jó lenne majd folytatni egyszer, amikor több idő áll rendelkezésünkre. Nagyon örültünk, amikor a program végén két diák oda is jött hozzánk, hogy kifejezze, mennyire érdekes volt számukra mindaz, amit hallottak.


Upor Ágnes: Szeretettel emlékszem vissza a Radnótiban töltött éveimre, így az már csak cseresznye volt a hab tetején, hogy a volt osztálytermünkben tarthattam a workshopot. Ennél jobb felütést nem is kívánhat magának egy előadó, nem igaz? Ami külön jól esett, hogy a workshopon felügyelő (egyébként testnevelés szakos) kolléga is együtt csinálta a diákokkal a feladatot, sőt, a végén elkérte tőlem az instrukciókat, hogy a saját osztályával is kipróbálhassa a következő osztályfőnöki órán.

145 views0 comments